یزدفردا: رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد از تولید بذر گون‌های علفی دائمی توسط این مرکز و با همکاری موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در قالب طرحی پنج ساله در راستای برنامه امنیت غذایی در سطح ۹ استان کشور خبر داد.

به گزارش یزدفردا: به گفته‌ی «سید علیرضا اسمعیل‌زاده حسینی»، گون‌های علوفه‌ای، علاوه بر تولید بالای علوفه با تثبیت ازت، حاصلخیزی خاک را افزایش داده و در جلوگیری از فرسایش خاک و روان آب سطحی و کاهش تدریجی فرسایش خاک موثر است.

وی افزود: سیستم ریشه‌ای پیچیده و در هم تنیده گون‌های علوفه‌ای چند ساله و به تبع آن، عمق ریشه زیاد این گونه‌ها و همچنین تاج پوشش نسبتا بالای آنها، سبب ‌می‌شود تا خاک حفظ شده و از فرسایش جلوگیری شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خاطرنشان کرد: این طرح برای اولین بار در خصوص تولید بذر گون در کشور در حال انجام است و توسط این مرکز از سال ۱۴۰۱ در هشت استان تهران، اصفهان، کردستان، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، اردبیل و یزد آغاز شده که در سال ۱۴۰۳ با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان، این استان نیز به استانهای دیگر اضافه شد.

وی بیان کرد: فعلاً در هر استان حدود یکهزار مترمربع کشت گون در نظر گرفته شده است که با توجه به نتایج طرح در سال ۱۴۰۵ و تولید بذور گون، این بذور با هماهنگی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در بانک ژن منابع طبیعی نگهداری و برای توسعه کشت در استان‌های دیگر در نظر گرفته خواهد شد.

وی با بیان این که در سال‌های آتی بذور گواهی شده تولیدی در اختیار ادارات منابع طبیعی استانهای مورد نظر قرار خواهد گرفت تا در احیای دیمزارها مورد استفاده قرار گیرد، یاداور شد: معرفی رقم گونه‌های سازگار در هر شرایط آب و هوایی یکی دیگر از اهداف این طرح به شمار می‌رود.

 اسمعیل‌زاده حسینی گفت: وجود سطح وسیع مراتع تخریب یافته در مناطق مختلف آب و هوایی‏، کاهش گونه‌های خوش‌خوراک و تبدیل مراتع به دیم‌زارهای کم بازده، از جمله مسائلی است که باعث کاهش تولید علوفه مورد نیاز دام‌های چرا کننده در مرتع شده است که از این رو نیازمند معرفی ارقام امیدبخش است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا